Stránka 2 z 2

Re: Povinne místenkování vlaků EC - překecání ministerstva

Napsal: 10.7.2019 19:41:58
od Ondřej Kališ
Jiří Staněk píše:
10.7.2019 18:37:03
To je otázka k diskuzi. Může sice nakonec jet, ale na stojáka a řekne si totéž. K tomu si totéž může říct i sedící vedle sedících lidí na podlaze v uličce - že příště raději autem - zejména ti z jedničky. Ve finále se tedy veřejné dopravě uškodí víc...
Ale všichni dojedou. A to je zásadní. Je to otázka spolehlivosti. Samozřejmě, že na delších trasách je ideální, když všichni sedí. A narvaný vlak je zcela nežádoucí. Bohužel některým dopravcům je jedno, když překročí kapacitu k sezení až o polovinu. A to je chyba. Chyba dopravců a objednatelů.

Nepřepravit cestujícího, jak už jsem řekl, je to nejhorší, co můžeš udělat. Narušuje to samotnou spolehlivost veřejné dopravy. A na dopravě je zásadní, abys měl jistotu, že se dostaneš z místa A do místa B.

S tímto tématem souvisí řada důležitějších věci, které je žádoucí řešit. A vedou ke zlepšení situace aniž by šly proti cestujícím.

Povinné místenkování vs. jiná opatření na vlacích

Napsal: 14.7.2019 20:36:13
od Ondřej Kališ
Milí kolegové,

když zde bylo otevřeno toto téma, zmínil jsem mimo jiné, že stát a dopravci by měli řešit jiné problémy, které mnohem více snižují kvalitu dopravy, a jež s tématem míst v expresních vlacích a rychlících také souvisejí.

Osobně často jezdím mezi Prahou a Českou Třebovou, přesněji řečeno, s Českými drahami často jezdím v neděli vlakem Ex126 ze Žiliny přes Vsetín do Prahy (příjezd 16:39), na výběr moc nemám, jelikož přijíždím přípojem. Tento vlak používám již několik let, a to zdaleka nejen v exponovaných dnech, ale také ve zcela běžné neděle, jako např. dnes, kdy jsou dokonce prázdniny. Nikdy se mi nestalo, že by vlak nebyl narvaný. Zpravidla jsou vykoupené i všechny místenky, případně většina. Ani to dopravce nijak nemotivuje nasadit posilové vozy.

Naprosto souhlasím s tím, že takovéto cestování nepatří do kvalitní dopravy 21. století. Stát nebo se dokonce tlačit v narvaném dálkovém vlaku i několik hodin je něco, co člověk právem nepovažuje za správné. Platit za takovou pseudoslužbu stovky takové peníze bez nároku na sedadlo, mi připadá od dopravců jako výsměch, zejména v případě, kdy se tato situace každý týden opakuje, a lze ji tedy předvídat. Aby byla místenka součástí jízdenky by bylo vhodné, samozřejmě za podmínky, že si jízdenku budu moci vždy jednoduše vybrat v grafickém plánku, přenášet však odpovědnost na cestující povinnou místenkou, a v důsledku tím činit veřejnou dopravu pro mnoho lidí v poslední chvíli nedostupnou (a že nákup na poslední chvíli není vždy jen volbou cestujícího, ale může vyplynout z řady okolností), je naprosto špatně. Že dopravce nepřikročí díky povinným místenkám k posílení je jasné, protože k němu nepřistupuje ani když má vlak vyprodaný na nepovinné místenky, a tedy má téměř jistotu, že bude posílení potřeba.

Zarážející pro mě je, proč dotujeme relaci, kde běžně jezdí takto přetížené vlaky a poloprázdný vlak zde moc často nevidíme. Asi nikdo nebude tvrdit, že vlak, kde není místo nejen k sezení, ale téměř už ani k stání, se nezaplatí na komerční bázi. Zde by mělo být ponecháno na dopravcích, jaké vlaky a jakou cenovou politiku nastaví, a neměly by mu být dávány státní dotace. Naopak co chybí jsou dotace v okrajových časech a úsecích. Například z Ostravy do Prahy jezdí během dne spousta vlaků, ale poslední z nich odjíždí kromě neděle před půl osmou, poté už máte smůlu. Je jasné, že pokud by takový spoj třeba mezi devátou a desátou večerní měl komerční potenciál, jeden ze tří dopravců ho jistě zavede, pokud evidentně dostatečná poptávka není, je to důvod ke státní objednávce i na jinak komerční trase. Obdobně je možné zaplatit např. koncové úseky spojů, např. pokud Valašský expres nebude mít dostatečnou poptávku z Olomouce do Horní Lidče, proč ho nezadotovat, ale v Olomouci, ať si s ním dopravce dělá co chce, pokud zajistí vazbu na Prahu, může na své riziko provozovat samostatný vlak nebo ho třeba připojit k jinému vlaku či zajistit přestup.

Současně by stát měl na jím objednávaných vlacích sledovat poptávku a vyžadovat rezervu kapacity. MD obhajuje použité nastavení smluv, kdy stát nese riziko nákladů, výnosy z tržeb, pokud překročí náklady, si ale nechává dopravce, tím, že dopravce je tak motivován poskytovat kvalitní službu. Přeplněné vlaky však ukazují, že to nefunguje a někteří dopravci s klidem vydělávají na přeplněných vlacích a na tom, že cestující platí běžné jízdné za cestu na úrovni 4. vozové třídy. Toto by objednatel neměl akceptovat a měl by jednoznačně požadovat, aby k takovému jevu nedocházelo opakovaně.

Jaké jsou vaše názory?

Re: Povinne místenkování vlaků EC - překecání ministerstva

Napsal: 14.7.2019 21:14:00
od Vojtěch Vilímec
Souhlasím.

Pokud si v dostatečném předstihu koupím místenku v e-shopu za 0 Kč, tak ať je vlak klidně přeplněný a obsazený. Soukromí dopravci takto fungují, Regiojet nabízí místenku zdarma (resp. v ceně jízdenky) a jede se až do plné kapacity. Na druhou stranu, pokud Regiojet očekává vysoký zájem, nemá problém přidat vagony. U ČD to problém je, protože jich v současné době mají nedostatek. Pamatuji si, když jsem jako malý jezdil na tábor a jeli jsme celá skupina vlakem, tak stačilo zavolat na infolinku ČD a přidali vagón. Dnes nevím, jestli toto stále funguje. Možná když jim sám řekneš, aby posílili, tak vagon přidají, ale pochybuju že sami na základě vysoké poptávky nebo prodaných místenek přidají vagóny.

Re: Povinne místenkování vlaků EC - překecání ministerstva

Napsal: 15.7.2019 7:11:29
od Tomáš Ondráček
Jak je to na dálkových spojích nevím, ale regionální určitě posilují, ačkoli nedostatečně. Pro zajímavost posílám zamístenkovaný Sp 1705 z pondělí 10.6.2019. Běžně jezdí 2 vagony, každé pondělí to jezdí posílené o 1 Béčko. Toho 10. jely 4 vagony, takže další posila navíc. Víc už jich asi ani přidat nešlo, kvůli výškovému stoupání tratě.
[Offtopic]
I když dřív se s pěti vagony jezdilo, ale pak tam bylo myslím pár problémů, od té doby se vozí pouze 4.

IMG_20190715_065704.jpg